Despite intense lobbying, Kateřina Konečná is confident that parliament’s political groups can reach a compromise on revising the ILUC biofuels directive.
Změna směrnice 98/70/ES o jakosti benzinu a motorové nafty a směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, která je široké laické i odborné veřejnosti známa po zkratkou ILUC, je dle mého názoru jedním z nejdůležitějších a zároveň nejkontroverznějších a nejproblematičtějších legislativních dokumentů, který budeme v tomto období v rámci ENVI výboru řešit. Proč si to myslím? Současný návrh se snaží řešit celkově velmi neutěšenou situaci ohledně produkce biopaliv, pěstování surovin k jejich výrobě a nakládání s odpady, které se k jejich výrobě užívají. Dnes už je dle dostupných dat jasné, že předchozí úprava byla při své přípravě buď záměrně pokřivena nátlakem lobbistů, nebo nebyla od začátku vůbec dobře promyšlená a podložená relevantními daty. Lze říci, že EU došla k závěru, že současná úprava biopaliv první generace je obrovský průšvih a místo toho aby životnímu prostředí, ovzduší a klimatu napomáhala, ničí ho více než kdybychom používali ke spalování obyčejná fosilní paliva.
Nátlak všech lobbistických společností a organizací napříč celou EU a nedostatek dostatečně podložených vědeckých dat i protichůdné vědecké studie, často financované a provedené samotnými výrobci biopaliv, komplikují a ohrožují tvorbu opravné novely znovu i teď. Dnes bych už snad ani nespočítala, kolikrát jsem byla já nebo mí asistenti vystaveni různým telefonátům, mailům a dopisům rozličných lobbistických skupin či nevládních organizací s žádostí o krátkou schůzku. Z mého pohledu jsou v rámci novely celkem čtyři neproblematičtější třecí plochy. V prvé řadě se jedná o zpravodajem navrženou hranici 6% spotřeby energie v dopravě v členských státech v roce 2020, kde se již teď jak na úrovni parlamentu tak zejména Rady vedou tvrdé boje o jeho změnu a to jak směrem dolů tak směrem vzhůru. Druhým, pravděpodobně nejkontroverznějším problémem celé novely je koncepce tzv. ILUC faktoru (pozn. emise vznikající při pěstování rostlin užitých později pro výrobu biopaliv), kdy v současnosti v podstatě neexistují dostatečné nezávislé studie na, kterých lze čísla o ILUC emisích pevně postavit, což tvrdí dokonce i některé nevládní organizace, nejenom samotné členské státy. Třetím neméně problematickým bodem je zpravodajem stanovený 2,5% podíl konečné spotřeby energie v dopravě v uvedeném členském státě z biopaliv vyšších generace. Čtvrtým problém, na kterém je nejlépe vidět sílu lobbingu v rámci Evropského parlamentu jsou změny Přílohy č. IX k celé novele, která obsahuje seznam podporovaných vstupních surovin pro biopaliva vyšších generací a druhy biopaliv první generace, která bude možné započítávat do celkových stopů. Jen na tuto přílohu, která sama o sobě rozsahem nepřesáhne více jak jeden a půl listu papíru, připadá v současnosti celkem 81 pozměňovacích návrhů a tato je dle mého názoru za rukojmí veškerých lobbingových organizacích co jich EU má. Výše uvedené třecí plochy jsou také hlavním předmětem v současnosti probíhajících politických jednání v rámci Evropského parlamentu. Proto k celé problematice přistupujeme jako stínový zpravodajové, s maximální odpovědností, obezřetností a vědomím obrovského dopadu nejenom na životní prostředí, ale i na pracovní místa v EU, neboť jednu chybu už EU v rámci této úpravy učinila a nemůžeme si dovolit selhat znovu. Proto ještě osobně očekávám další dlouhá a velmi složitá vyjednávání, avšak osobně si přeji a doufám, že se nám třecí plochy mezi názory jednotlivých politických skupina úspěšně podaří odstranit tak, aby měl Evropský parlament co nejsilnější mandát v budoucích, nevyhnutelných vyjednávání s Komisí a Radou.