Rozhorvor, který jsem dala serveru ekonomicky-denik.cz u příležitosti plenárního zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku minulý týden.
Co by podle Vás osobně mělo být do priorit Komise zahrnuto?
Evropská komise ve sdělení ke svému pracovnímu programu pro rok 2017 sice uvádí, že se poučila z Brexitu a že slyší názory a poptávku Evropanů a jejich poltické reprezentace po aktivním a rychlém řešení současných krizí které EU sužují. Nicméně na druhou stranu v něm dodává, že se tak snaží činit již od začátku svého mandátu, tím, že se vytkla úkol, zaměřit se pouze na záležitosti velkého – důležitého charakteru a nezapomene se pochválit, jak se jí v posledních letech daří. Navíc se nám snaží tvrdit, že při řešení těchto problémů, poslouchat Evropský parlament. Vše tohle mě přesvědčuje o závěru, že Evropská komise si z Brexitu nevzala absolutně žádné ponaučení. Neustále se drží svého názoru, že dělá vše nejlépe, jak může a jsou to pouze všichni ostatní, kdo jí hází klacky pod nohy. Pokud by však situace byla tak jak ji vykresluje Evropská komise, nebylo by pravděpodobně Brexitu. Evropská komise stále nepochopila, že to co dělá a hlavně jak to dělá, občanům ani zdaleka nestačí. Že jsou zhnusení na jedné straně neustálou snahou regulovat čím dál více aspektů jejich života a na druhou praktickou neschopností řešit jejich reálné každodenní problémy a krize současného světa, které na nás doléhají. Typickým příkladem, který nám ukazuje, že si z Brexitu nevzala zhola nic, je to jakým způsobem na všech frontách neustále tlačí na přijetí a rychlou ratifikaci mezinárodních smluv o volném obchodu: CETA a TTIP, popř. její tvrdošíjné lpění na zvolených způsobech řešení migrační krize a to i přes jasně vyjádřený odpor nezanedbatelné části evropské populace. Zjevně tedy neslyší, co ji říká jak významná část Evropského parlamentu, tak evropští občané a dokonce i jejich národní parlamenty. Pokud se tento postoj Evropské komise hodně rychle nezmění a neuvidíme rychlou sebereflexi jejich čelních představitelů, nevidím budoucnost evropského projektu příliš růžově. Čili dle mého názoru by tam měla zahrnout především ty záležitosti, které zabrání tomu aby další státy cítili potřebu společnou Evropu v budoucnu opustit. Čehož dosáhne v prvé řadě řešením časově citlivých nadnárodních problémů jako migrace a terorismus a řešením neutěšené sociální situace v některých regionech EU, tak aby z nich nemuseli občané utíkat do těch bohatších. Ruku na srdce, Brexit způsobila především nekontrolovaná migrace z východní Evropy, nikoliv z tzv. ,,arabského světa“. Je zjevné, že Evropská komise ani západní Evropa nepochopili to, co pochopili strůjci a zástupci NDR a Západního Německa při svém znovusjednocení, tedy chceme-li být zase jednotní, zde chceme-li mít velkou sjednocenou Evropu a to při neustálém slepém vyznávání konzumního stylu života, musíme si to zaplatit sami a bude nás to stát strašně moc prostředků. Tzn. z mého pohledu především snažit se sjednotit životní úroveň na západě a na východě a nikoliv střed a východ pouze vysávat, a když si řekne o svůj právoplatný podíl na současné vizi správné životní úrovně tak se jich co nejrychleji zbavit. A to jak se ukázalo, se nedaří, nebo se to alespoň nedaří tak rychle jak by bylo potřeba a jak by si střední a východní Evropané představovali. Čekala bych tedy v programu nějaký plán a nástroje na to, jak tento problém vyřešit, neboť současné nástroje a financování z Evropských fondů zjevně nedostačuje. Dnešní plán a postoj Evropské komise chápu tak, že tento problém nechceme řešit a sjednocená Evropa je snem, od kterého se pomalu potichu upouští. Rozhodně by celé situaci také napomohlo ještě další zvolnění v legislativní činnosti Evropské komise v oblastech, kde není další regulace zcela životně nezbytná.
Co bude prosazovat klub / frakce?
Domnívá se, že jak náš klub, tak celá frakce GUE / NGL bude prosazovat všechny výše zmíněné záležitosti. Mimo to bude naše frakce prosazovat např. alternativní návrh na vytvoření podpůrného programu pro ty členské státy, které si přejí ať už z jakéhokoliv důvodu, vyjednávat o svém odchodu z eurozóny. Určitě jak náš klub, tak frakce se postaví proti snahám Evropské komise potutelně a potichu zapojit do svého programu a do nového rozpočtu podporu vojenského výzkumu a to i přes to, že je to v hrubém rozporu s primárním právem EU. Obecně prosazujeme ty části programu věnované zvyšování společenské solidarity na všech úrovních, prohlubování sociálních práv a práv zaměstnanců a větší zapojení občanů EU do rozhodovacích procesů evropských institucí jakou jsou evropské občanské iniciativy, petice apod. Samozřejmostí je pak podpora okamžitého ukončení nátlaku na Řecko a další státy postižené finanční a dluhovou krizí v souvislosti s dalšími úspornými opatřeními a dalším osekáváním jejich sociálního systému.
A jak by se měl změnit rozpočet? Mluví se například o větší finanční rezervě pro mimořádné události…
Viz má první a druhá odpověď. Dovolila bych si ještě dodat, že v obecně rovině je nutné osekat z rozpočtu veškerý nepotřebný balast a zbytečné iniciativy, které znamenají pouze plýtvání prostředky a soustředit se na témata jako je migrace a snižování sociálních rozdílů mezi jednotlivými členskými státy, tedy konvergence životní úrovně v západních a východních členských státech a státech jihu a severu. Zásadně pak nesouhlasím s navrženým přesunem většiny prostředků věnované na pilotní projekty na vojenský výzkum. Tato položka nemá v rozpočtu vůbec co dělat. Osobně pak podporuji další výzkumnou činnost v oblastech energetiky a vesmíru (ITER, CERN, rozpočet ESA, Galileo, Copernicus apod.), neboť to jsou podle mého názoru ty kategorie a projekty, které nám v budoucnu poskytnou potřebné technologie pro boj s klimatickými změnami a s energetickými krizemi a s rapidně zvyšující se energetickou spotřebou a je vhodné je řešit pouze na celoevropské úrovni. Větší finanční rezervu pro mimořádné záležitosti je zajisté třeba podpořit, je to přesně ten směr, kterým bych chtěla, aby se celý rozpočet v budoucnu ubíral, tedy, aby umožnil evropským institucím více flexibilně reagovat na aktuální potřeby a krize.