Jak se na celý případ bývalého šéfa EK Barrosa díváte?
To, že se nechal někdejší předseda Evropské komise José Manuel Barroso najmout americkou investiční bankou Goldman Sachs považuji za velmi problematické. A to jakým způsobem to udělal a jak se k oprávněné kritice postavil považuji dokonce až za do nebe volající drzost. Komise i Evropský parlament ho podezírá ze střetu zájmů. Podívejme se na čistá fakta a on si každý může udělat obrázek sám. Banka Goldman Sachs čelí obvinění, že svými aktivitami na finančních trzích napomohla světové finanční krizi. Zároveň se podle některých měla také přímo podílet na rozpoutání krize v eurozóně, když Řecku pomáhala zakrývat jeho hospodářské problémy. Všechny tyto záležitosti řešil jako předseda Evropské komise právě pan Barroso. Portugalský politik se nechal touto bankou najmout přesně 20 měsíců po odchodu z funkce šéfa komise. Tedy po uplynutí lhůty, během níž musejí bývalí komisaři žádat Brusel o schválení nového zaměstnání. Tedy přímo po uplynutí období, během něhož musejí bývalí komisaři žádat Brusel o schválení nového zaměstnání. I přesto nám tady v dopise svému nástupci Jeanu-Claudeu Junckerovi tvrdí, že veškerá kritika, která je proti němu namířena, je neopodstatněná a že se Evropská komise údajně dopouští na jeho úkor diskriminace. Takže pan Barroso si pěkně počkal na uplynutí lhůty kdy byl pod kontrolou a ,,následující den“ se nechal zaměstnat subjektem, na který jako předseda komise ,,dohlížel“ a který pravděpodobně také může za 2 největší krize, které EU prožila za celou svoji dosavadní existenci? No to snad nemůže myslet ani vážně. Pokud by na tomto jeho jednání bylo tedy vše v pořádku jak tvrdí on, tak proč se nechal zaměstnat u této banky dřív, ve lhůtě kdy tento vztah mohla transparentně posoudit Evropská komise, orgán který dekádu adoroval, bránil a jež byl jeho domovem?! No protože moc dobře ví, že ani tam by mu taková nehoráznost neprošla, protože i když mám řádu výhrad vůči úředníkům komise tak pitomí teda rozhodně nejsou. Pan Barrosso by měl být po prošetření celé záležitosti, když pomineme nějaké možné trestněprávní důsledky, dle mého názoru, minimálně zbaven veškerých benefitů a rent, které od EU jako vysloužilý předseda komise pobírá. Stejně jako o to momentálně naše frakce GUE / NGL žádá Radu a Evropskou komisi v případě bývalé nizozemská eurokomisařky Neelie Kroesové. Na kterou v tzv. kauze Bahama Leaks prasklo, že byla v průběhu výkonu funkce komisařky také členkou vedení firmy Mint Holdings Ltd., registrované na Bahamách, což je také hrubé porušení Kodexu chování komisaře Evropské komise. Tyto 2 případy jasně ukazuji, že ,,něco shnilého je v království dánském“ a, že tedy střet zájmů jak u bývalých tak současných komisařů není zdaleka vyřešen tak jako se podařil vyřešit např. u europoslanců. Je to také tím, jak je Evropská komise odstřižena od lidí od kterých nezískává svoji legimitu tak jako volení europoslanci, ale je to sbor nikým nevolených technokratů, kteří sami sebe často arogantně považují za zcela nedotknutelné.
Současná lhůta pro souhlas EK s novým zaměstnáním bývalých předsedů je 20 měsíců, měla by se podle Vás prodloužit?
Ano, zjevně jak vidíme na současném případu pana Barrosy, se jedná o lhůtu zcela nedostačující, jednoduše zneužitelnou, a kterou je ji tedy nutné prodloužit. Z mého pohledu by bylo dostačujícím obdobím perioda okolo 5 let, což je alespoň jedno legislativní období Evropského parlamentu i Evropské komise. Druhá věc je, že jen samotné prodloužení lhůty situaci samozřejmě nepomůže. Mělo by být legislativně jasně zakotveno na kterých přesně pozicích a u kterých subjektů nesmí bývalý komisař, nota bene bývalý předseda komise již vůbec nikdy v budoucnu po ukončení výkonu své funkce působit. Vím, že je to samozřejmě značný zásah do budoucí svobody výkonu povolání takového člověka a do jeho možností uplatnit se na pracovním trhu a ten je proto tedy nutné patřičně kompenzovat. Ale podívejte se, pan Barroso v současnosti pobírá, k tomu všemu co zjevně děla, penzi ve výši 7000 eur měsíčně z rozpočtu EU. To jsou poměrně solidní peníze i pro člověka jako pan Barroso který si během výkonu svého mandátu určitě navykl na vysokou životní úroveň. Ano, vyplácení této renty je v současnosti vázáno na věk, ale já nevidím důvod, proč by nemohl dojít k transformování této penzijní renty v kompenzaci toho, že komisař po skončení své funkce nemůže vykonávat práci, kterou by třeba chtěl. Každému snad musí být jasné, že pokud léta dohlížím na nějakou korporaci a přijímám opatření, které regulují její chování, nemůžu u ní po skončení své práce nastoupit. Zde se však jedná, stejně jako např. u pana Babiše, o čistě morální problém, který se nástroji práva bude složitě řešit. Toto chování zcela pochopitelně zásadním způsobem přispívá k další ztrátě důvěry veřejnosti v evropský projekt a nebude-li tvrdě potrestáno bude jedním z prvků, které způsobí nakonec i jeho úplný zánik.
Jak by se podle Vás měla řešit budoucnost odcházejících předsedů Evropské komise?
Viz odpověď k otázce č. 2. Dle mého názoru je odpovědí taxativně určený seznam pozic, které bývalý komisař nesmí za žádných okolností v budoucnu zástávat a typů sebjektů u kterých nesmí pracovat v kombinaci s vyplácením určité renty jako kompenzace za stížení pracovního uplatnění a v kombinaci s minimálně 5ti letým, klidně i delším obdobím důsledné a detailní kontroly jeho / jejích pracovních aktivit a vazeb. Výkon funkce komisaře je práce, která je placena statisíci korunami měsíčně a to nepočítám další finanční benefitiy a kompenzace, které je během výkonu možné čerpat. Z tohoto pohledu se jedná o extrémně dobře placené místo. Každý by si měl rozmyslet, zda-li mu za tyto peníze a za výše zmíněných podmínek stojí do toho jít. Ale není možné nadále tolerovat, aby byl někdo komisař, pobíral tuto nehoráznou sumu z veřejných prostředku a ještě nakonec po skončení své funkce toho využil v neprospěch veřejnosti.