Ve středu minulý týden jsme na výboru ENVI hlasovali o návrhu směrnice, která chce výrazně preferovat nákup čistých automobilů v rámci veřejných zakázek.
Jedná se o doplněk ke kontroverznímu návrhu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily a pro nová lehká užitková vozidla. Státní správa by měla jít lidem i společnostem příkladem. Současný stav je však takový, že úřady mnohdy neplní ani minimální závazek podílu těchto vozidel, který si před mnoha lety samy uložily.
Pokud chceme po lidech, aby nakupovali nízko emisní auta, musíme jim jít příkladem. Za našimi hranicemi, je např. absolutně nepředstavitelné, aby ministr životního prostředí jezdil služebním autem, které není aspoň hybridní. Je potřeba rozhýbat trh s čistými vozidly. Už jenom proto, že je jasné, že se svět od aut s čistě spalovacím motorem pomalu odvrací. Autům na alternativní paliva patří budoucnost, to nezměníme.
Potřebujeme dodat odvahu našim výrobcům, aby se tyto auta nebáli uvádět na trh. Jsem proto ráda, že na výboru prošel návrh směrnice ambiciózního znění. Bude v něm sice potřeba ještě doladit možné nákupy osobních aut na CNG či LPG, ale v obecné rovině jsem optimistická. Uvidíme, co přinesou další vyjednávání.