Vláda v úterý v Poslanecké sněmovně opět předvedla scénku na téma „bojíme se Bruselu“. Poslanci navrhli, aby Poslanecká sněmovna přijala usnesení, které podpoří vládu v názoru, že Evropská komise nám nemá zakazovat použít při povolování staveb starší platné posudky vlivu na životní prostředí. Neboť jinak se více než 100 dopravních staveb zdrží o několik let v důsledku toho, že se povolovací proces vrátí na začátek. Místo toho, aby vládní koalice byla ráda, že Poslanecká sněmovna je připravena podpořit vládu, kluby ANO a ČSSD daly veto na projednávání tohoto bodu. Je to nepochopitelné. Další zdržení dopravních staveb je opravdu vážným problémem pro mnoho měst, která čekají na dálniční obchvaty, aby občané nebyli vystaveni znečištění ovzduší z kolon kamionů projíždějících středem měst. Kde se tento problém vzal? Nejdříve pravicové vlády ignorovaly, že existuje rozpor mezi evropskou směrnicí o posuzování vlivů na životní prostředí a českým zákonem. Nová vláda v roce 2014 sice správně přistoupila k řešení problému, ale zapracovala do znění zákona retroaktivní ustanovení, která umožňují Evropské komisi posuzovat, zda dříve přijaté posudky vlivu na životní prostředí jsou v souladu s novým zákonem. Toto ustanovení neměla Evropská komise právo vyžadovat. Situace se stává absurdní. Stavby těsně před zahájením nebo dokonce těsně před dokončením si musí opatřovat potvrzení, které se získává na začátku povolovacího procesu. Ministerstvo životního prostředí si zavařilo nepromyšleným přistoupením na požadavek generálního ředitelství pro životní prostředí Evropské komise a s nimi spojených nevládních organizací. Nevládní organizace v retroaktivitě našly způsob, jak znovu otevřít již uzavřené případy a zkomplikovat výstavbu v České republice. A nejedná se jen o dopravní stavby. Česká republika se vystavuje žalobám firem, které v době platnosti předchozího zákona dostaly právoplatně vydané rozhodnutí, a nyní zjišťují, že nemohou stavět či uvést stavbu do provozu. Již o jednom takovém případu víme. Jedná se o zařízení na energetické využití odpadu v Chotíkově, které nové získání potvrzení platnosti EIA tzv. coherence stamp stálo několik měsíců oddálení uvedení do provozu. A to ještě není nejspíš konec, protože coherence stamp může být opět napaden u soudu. Teď tedy nezbývá nic jiného, než přitlačit na Evropskou komisi všemi prostředky, aby se aspoň důležité dopravní projekty mohly stavět třeba i bez peněz z Evropské unie. Česká republika má dobrou šanci argumentovat retroaktivitou. Posouzení proběhlo nejen dávno před přijetím zmíněné novely zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, ale často i před vstupem České republiky do Evropské unie a nemůže být řeč o tom, že by tehdy byla Česká republika vázána evropským právem. Jenže to vláda odmítá. Vypadá to, že jako v předchozích případech, například ohledně kvót na uprchlíky, vláda sklapne podpatky kdykoli by to mělo znamenat výraznější spor s Evropskou unií. Bohužel vláda ve svém strachu z Evropské komise ignoruje zájmy České republiky a stává se jen pošťákem požadavků úředníků z Bruselu.
Made with love by Kateřina Konečná © 2018
Výhradní odpovědnost nese poslanec, který tuto politickou a informační činnost financuje. Evropský parlament nenese odpovědnost za využití uvedených informací.